Tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel wordt de ringweg A10 verbreed. Over een lengte van 5km brengt Zuidplus per rijrichting zes rijstroken aan; van deze zes rijstroken zijn vier rijstrokenbedoeld voor doorgaand verkeer en twee rijstroken voor bestemmingsverkeer. Ter hoogte van het station Amsterdam Zuid wordt de snelweg A10 in een tunnel met een lengte van 1km aangebracht. Dit tunnelcomplex is gescheiden in een tweetal afzonderlijke tunnelconstructies. Één tunnelconstructie aan de noordzijde en één tunnelconstructie aan de zuidzijde. De beide tunnelconstructies bestaan uit een tweetal buizen voor het verkeer, een hoofdbuis en een parallelbuis.

Het station Amsterdam Zuid voor trein en metro wordt vernieuwd en bevindt zich bovengronds tussen de beide tunnelconstructies, de tunnelconstructie Zuid en de tunnelconstructie Noord. De capaciteit van het station Amsterdam Zuid is na de realisatie van het project aanmerkelijk vergroot, zodat het station kan uitgroeien tot het tweede station van Amsterdam. Het station Amsterdam CS kan hierdoor ontlast worden. Het huidige station Amsterdam Zuid heeft één passage, de Minervapassage. Naast vernieuwing van deze bestaande passage behelst het project de aanleg van een nieuwe stationspassage: de Brittenpassage.

De snelweg A10 kruist de rivier Schinkel bij de Schinkelbruggen. Voor de verbrede A10 brengt de projectorganisatie nieuwe Schinkelbruggen aan en renoveert de bestaande bruggen voor desnelweg A10.  De bruggen over de Amstel worden eveneens verbreed.

Het onderwerp

Ter voorbereiding op de bouw van de tunnel aan de Zuidas voert Zuidplus een zogenaamde damwandinstallatieproef uit. Zie ook het artikel hierover op de website van Zuidas.

Het doel van deze proef is te onderzoeken welke technieken haalbaar zijn voor het installeren van damwanden: intrillen of indrukken, eventueel in combinatie met aanvullende maatregelen. Zuidplus wil schade (aan wegen en gebouwen) en grondverplaatsingen voorkomen en de hinder door geluid en trillingen voor de omgeving zoveel mogelijk beperken.

Iedere bodem en iedere grond hebben hun specifieke eigenschappen. Zuidplus test daarom verschillende installatiemethoden, met damwanden van verschillende lengten. De tijdens de proef geplaatste damwanden vormen later een onderdeel van de bouwkuip die straks nodig is voor de aanleg van de uitrit van de zuidkant van de tunnel waarin de A10 komt te liggen.

Het moment

De genoemde damwandproef heeft plaatsgevonden in de periode van 7 juli t/m 20 juli 2018.  Op 11 juli ben ik ter plaatse geweest om het boren en indrukken van de damwanden vast te leggen op foto.

Op 11 juli stond ik dus vroeg op om om 07:00 op de bouwplaats aan de Amsterdamse Zuidas te zijn.

De dag begon uiteraard met een veiligheidsinstructie door een Zuidplus collega. Tijdens de proeven rijdt er zwaar materieel over de bouwplaats en vinden er regelmatig transporten plaats over de bouwplaats. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Na deze veiligheidsinstructie en een briefing over werkzaamheden was het tijd om aan de slag te gaan. Bij dit bericht zie je een aantal foto’s die ik gemaakt heb tijdens de uitvoering van de damwandproeven.

Locatie

De proeven vonden plaats in het gebied tussen de ringweg A10 en het de spoorlijn, tussen station Amsterdam Zuid en station Amsterdam RAI.

[vc_gmaps link=”#E-8_JTNDaWZyYW1lJTIwc3JjJTNEJTIyaHR0cHMlM0ElMkYlMkZ3d3cuZ29vZ2xlLmNvbSUyRm1hcHMlMkZlbWJlZCUzRnBiJTNEJTIxMW0xMCUyMTFtOCUyMTFtMyUyMTFkMjQzNy43MTczMjE1NzUxNDg2JTIxMmQ0Ljg4MzM5ODIlMjEzZDUyLjMzOTI3NDElMjEzbTIlMjExaTEwMjQlMjEyaTc2OCUyMTRmMTMuMSUyMTVlMCUyMTNtMiUyMTFzbmwlMjEyc25sJTIxNHYxNTMxMTY3NTgxMTgxJTIyJTIwd2lkdGglM0QlMjI2MDAlMjIlMjBoZWlnaHQlM0QlMjI0NTAlMjIlMjBmcmFtZWJvcmRlciUzRCUyMjAlMjIlMjBzdHlsZSUzRCUyMmJvcmRlciUzQTAlMjIlMjBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4lM0UlM0MlMkZpZnJhbWUlM0U=” css_animation=”fadeIn”][vc_empty_space]

Impressie van het project